När musiken blir till minnen

Det sägs att man oftast kopplar ihop låtar till speciella minnen. Och jag håller fullständigt med. En låt är så mycket mer än bara en låt. Det är som ett fotoalbum, eller en video, varje gång man hör den låten, spelas det upp en liten video i huvudet, med minnen som man kopplar till den låten.
Oftast är det bara bra minnen, i alla fall för min del. Men vissa låtar får mig att tänka på jobbiga minnen, även om låten är bra. Det går inte att få bort just det där minnet från hjärnan som man kopplar till den låten. Och helt plötsligt blir det så att man inte kan njuta av den låten på samma sätt som förut.
 
Och det händer att jag spelar en sån låt, just för att jag vill tänka tillbaks på det där jobbiga minnet, för det är ett fint minne, samtidigt som det är riktigt jobbigt. Man kan inte bara stänga dörren och låtsas som att det aldrig har hänt. Saker händer av en mening sägs det, eller hur? Så när det händer, att jag vill spela upp det minnet igen, så försöker jag att spela en gladare låt direkt efter. Allra helst en glad barnlåt, som jag gör just nu. En Disneylåt, så att man försöker tänka på hur just den scenen såg ut i den filmen. Då blir det enklare att bearbeta den låten man spelade innan.
 
 

Kommentarer
Postat av: SAGA NILSSON

Superfin blogg, älskar designen! ♥

Har frågestund på bloggen och skulle bli jätte glad om du ställde några frågor, svarar i en videoblogg! :)

Svar: Tackar, dock är det inte jag som gjort den ;)
Lizetthe

2012-09-17 @ 14:34:39
URL: http://saganilssons.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0